Særligt for vuggestuen

Pædagogik og hverdagen

 

 

 

Vi vi glæder os til at byde jer og jeres barn velkommen i Giraffen.

Vi baserer vores pædagogiske faglighed, arbejde og indsatser ud fra en evidensbaseret viden, altså det vi ved der virker. Derfor følger vi også nysgerrigt med i hvad der kommer af ny viden indenfor børneområdet.

Trygge institutioner er grundlagt af pædagoger der er fagligt engagerede, har et socialt engagement og ikke mindst ønsker at gøre en forskel for børn, forældre og ansatte.

I Giraffen arbejder vi dagligt med at skabe nærvær og omsorg for det enkelte barn og vi deler rundhåndet ud af knus og kram.

Vi ønsker et varmt og tæt samarbejde med jer forældre om jeres barn samtidig med, at vi har overblik over børnegruppens behov. Jeres barn får i Giraffen mulighed for at udvikle sig i egen rytme og får støtte til det, der kan være svært. Vi støtter børnene i at være selvhjulpne f.eks. ved at opmuntre dem på puslebordet til at hive strømperne af selv. De får også muligheden for at hælde mælk op af små kander, og i det hele taget mener vi, at børn kan meget mere, end vi voksne går og tror.
Vi mener at børn er værdifulde i sig selv og vil arbejde dagligt på at give børnene muligheder for at udvikle et sundt og stærkt selvværd.

Når jeres barns starter i Giraffen vil I være tilknyttet en fast indkøringsvoksen som er den der vil tage imod jeres barn og guide Jer i den første tid. Dette fordi det skaber tryghed for barnet, ikke at skulle forholde sig til alt for mange nye ansigter til at starte med. Senere, når barnet er faldet til, vil det begynde at søge ud mod de andre på stuen og i huset.


Pædagogik og aktiviteter i løbet af en typisk dag
Hver dag holder vi morgensamling ude på stuerne kl.9.00, hvor vi synger sange og taler om, hvad der skal ske i dag, samtidigt med at vi spiser lidt frugt og brød og drikker en tår vand. Op ad formiddagen skal vi ha´ det sjovt. Vi spiller musik, laver rytmik og pjasker med vand, mudder, og maling. Vuggestuebørn bruger alle sanser, og dem vil vi støtte hver dag. Vi går ture i nærområdet med klapvogn, og når børnene kan gå selv, går de ved siden af. For den 1-2 årige er det at se på tog, eller hoppe i en vandpyt en stor oplevelse, og vi prioriterer derfor små ture i små grupper. Det støtter nærværet mellem børn og voksne. Ture til zoo og andre lange ture synes vi skal forbeholdes forældre og bedsteforældre.

Frokost
Frokosten nyder vi sammen, og vi finder det vigtigt at børnene får stimuleret deres sanser under måltidet, og vi spiser derfor også krydret mad i Giraffen. Børnene spiser selv, og dem der har behov for hjælp og støtte får selvfølgelig det, men det er vigtigt, at vi som personale og I som forældre støtter børnene i at forsøge at spise selv. Vi skærer naturligvis maden ud i småbitte bidder til de mindste.

Personalet sørger for at alle børn får spist i løbet af dagen. De allermindste børn har måske trængt til en lur midt i morgensamlingen eller frokosten og de spiser derfor senere, vores personaler vil altid sørge for at tage mad fra til dem. Børn har forskellige rytmer, og de skal nok på et tidspunkt ramme daginstitutionens rytme i takt med at de bliver større.

Vi prioriterer at måltidet er en fælles oplevelse og det at spise sammen er fuld af social læring, som vi gerne vi støtte.

 


 

 

Middagssøvn
De fleste børn sover efter frokost (børnene bliver puttet mellem kl. 11 og 12) og til de vågner. Dog vækker vi børnene hvis de sover længere end til kl. 15.00 – naturligvis med individuelle forbehold. Vi har erfaret, at mange forældre har svært ved at få deres børn i seng om aftenen, hvis de sover meget længere end til kl. 15.00.
Skulle dit barn dog have særlige sove-behov finder vi ud af det i fællesskab og hen ad vejen. Små børn sover jo ofte 2 lure og her tager vi netop en individuel snak og et individuelt hensyn.

Eftermiddagen
Når børnene vågner, er der eftermiddagsmad, lidt at drikke og mere sjov og leg. Vi vil gerne have en kultur, hvor der ikke er gå-hjem-stemning i huset efter kl. 14, derfor forsøger vi også at lave lave små aktiviteter om eftermiddagen på stuerne eller på legepladsen.

Vi sørger for at I har mulighed for at spørge ind til barnets dag på daglig basis, altså den lille snak der foregår når I henter jeres barn. I får også mulighed for, i huset, at se de fine ting jeres børn laver i Giraffen. Vi laver løbende små udstillinger lokalt på stuen, så børnene og de voksne kan tale sammen om dem. I kan også følge med i projekterne på Famly via den dagbog som stuerne sender ud til jer.


Når I henter
Når I kommer og henter jeres barn i institutionen, må I gerne sammen med jeres barn hjælpe med at rydde det op som de leger med. Det kan være et puslespil der skal samles og stilles på plads eller en løbecykel, sandlegetøj eller andet der skal ryddes op. På den måde hjælper vi hinanden med at holde Giraffen pæn og klar til næste dag, når børnene kommer og skal lege med tingene igen. Men det viser også at vi hjælper hinanden med at passe på vores legetøj, cykler, skovle og spande mm.

Dagligdagen i vuggestuen

I børnehuset Giraffen har vi skabt nogle faste rutiner og rytmer, da vi ved af erfaring at det er med til at skabe en tryg og forudsigelig hverdag for jeres barn.

Vi holder morgensamling på stuerne hver morgen fra 9-9.30 og derfor vil vi gerne have at børnene er afleveret inden da. Det forstyrrer rigtig meget hvis et barn der fx er ked af det bliver afleveret midt i morgensamlingen og gråden smitter let de andre børn. I må naturligvis gerne aflevere senere, blot I giver info videre til stuen via besked i Famly eller et opkald til stuens telefon. Det er vigtigt at vi får infoen om at I kommer senere, da stuen kan have planlagt en tur ud af huset, og derfor ikke er hjemme i huset.

Hvis i har lyst til at prøve at se hvordan en morgensamling forløber, så er I meget velkomne, blot I aftaler med stuen hvornår det passer dem bedst.

Et eksempel på, hvordan hverdagen kan se ud (ca. tider):
  • 07.00-08.00: Giraffen åbner og vi sidder på Savannen(vores fællesrum) hvor børnene tilbydes morgenmad og leger rolige lege. Vi elsker en rolig start på dagen
  • 8.00-9.00: Stuerne splitter op og går hver til sit.
  • 09.00-09.30: Morgensamling og lidt at spise & drikke
  • 09.30-10.30: Ture ud af huset, i haven, tur til biblioteket, tur til legepladser i området, eller aktiviteter på stuen og i fællesrummet
  • 10.45-11.45: Frokost
  • 11.30-14.00: Børnene puttes og sover til middag
  • 14.00 -14.30: Eftermiddagsmad
  • 14.30- ca.16.00: Vi leger på legepladsen og på stuerne, og børnene hentes løbende
  • 16.00-17.00: Børnene samles på én stue, på savannen eller på legepladsen og dagen slutter roligt

Særligt for børnehaven

Lidt om vores menneskesyn og pædagogik – og hvordan det ser ud i praksis

 

 

 

At være barn i Giraffens børnehave skal være en god oplevelse. Vi ser børn som kompetente medborgere, der har lige så meget ret til at have egne meninger som de voksne.
De voksne er tydelige og sætter grænser, men vi skælder ikke ud. Vi skal lære børnene at løse konflikter på en ordentlig måde og give kys og kram. Børn spejler sig i de voksne, og vi vil gøre alt for at være gode forgangsbilleder, så der er et godt miljø for alle store og små. I Giraffen skal børnene have oplevelser, der udvikler, sætter tanker i gang og inspirerer til leg.


Børn er nysgerrige, og de vil gerne vide, hvordan tingene hænger sammen. Det vrimler med spørgsmål i børns leg, og det gælder for os om at se disse spørgsmål og støtte dem.

Udover at vi som personale skal have følere ude, når børnene leger, så er vores morgensamling også et godt sted at finde ud af, hvad der optager børnegruppen lige nu. Der er taletid til alle, og emner kan diskuteres med hele gruppen på demokratisk vis. Vi tror på, det er sjovest at være med, hvis man selv har været med til at bestemme. Et projekt kan vare alt fra en uge til flere måneder, alt efter hvor omfattende det bliver, og hvor mange sidespor der kommer undervejs. Der er jo forskel på, om det handler om myrer eller superhelte. Men der kan rent faktisk udspringe mange spændende sideprojekter fra en myre.

 

 


 

 

Dokumentation
Vores pædagogiske forløb dokumenteres i ord og billeder på Famly, så I som forældre kan følge med hjemmefra, men vigtigst af alt er, at I sammen med børnene kan tale om hvad de laver i børnehaven for tiden, og børnene ser at deres kreationer bliver anerkendt. Vi har ikke størst fokus på det færdige produkt, det vi finder spændende er vejen derhen altså processen, det er nemlig dér børnene lærer noget og vi udvikler os. Ved at arbejde på denne måde dykker vi nemlig direkte ned i de styrkede læreplaner hvor bl.a. dokumentation er et vigtigt arbejdsredskab for os.


 

På tur
Ture ud af huset kan vi godt lide. Vi har et dejligt nærmiljø med bl.a.byggelegepladsen Bredegrund og Amager strandpark inden for kort afstand. Vi tager på tur minimum en gang om ugen, og ellers er det afhængig af, hvilket emne vi arbejder med for tiden. Det er det pædagogiske, der er fokus på, når vi planlægger ture, så ture til Tivoli, Zoologisk have osv. er forbeholdt familien, med mindre det har relevans for lige præcis vores fokus.

 


 

 

Pædagogisk indretning

Vi er meget optagede af indretningen af vores institutioner og vi ser indretningen af rummene som den 3. Pædagog. Det er vigtigt at rummene er inspirerende for børnene og de ansatte at være i. Vi ved i dag at det har betydning for børnenes læring og udvikling, at der er plads til at eksperimentere og lege. Vi indretter derfor stuerne med forskellige zoner, det kan være en zone med legekøkken, legehuse, spiseplads, sofahjørne, biltæppe og lego-hjørne mm. Vi vil gerne have et inspirerende miljø med fede detaljer. Knapt så institutionsagtigt, men med fokus på hygge og den gode leg.

Derudover vil nogle materialer/legetøj være i børnehøjde andet ikke. Det er drøn-ærgerligt at stå og mangle en limstift, fordi den står på anden øverste hylde i ”voksenskabet”, når karton og pailletter ligger klar på bordet.

Sidst men ikke mindst så leger vi med en rolig farvepalette på væggene.

Opdeling og normering

 

Giraffens børn er fordelt på 3 vuggestuegrupper, hhv. Papegøjen 12 børn, Aben 13 børn og Elefanten 12 børn. I børnehaven, også kaldet Løvestuen, er vi 25 børn.

Dertil kommer vores naturbørnehave Dragen med 42 børn, der mødes ved Giraffen om morgenen inden bussen kører afsted til Vestskoven i Albertslund, hvor vi har et stort fantastisk hus på en meget naturskøn grund.

Normeringsmæssigt er vi i vuggestuen 1 voksen til 4 børn og i børnehaven 1 voksen til 8 børn.

Udover ovenstående normering har vi en fuldtids ”flyver-stilling”, hvor vi har en pædagogmedhjælper ansat i Giraffen til at hjælpe til i huset, hvor der er behov.

Giraffens daglige leder hedder Rikke, og hun er dagligt på Giraffen. Én dag om ugen er hun med Dragen ude i Albertslund.

Mad og måltider

Hos Trygge Institutioner prioriterer vi sund og nærende mad højt.

I vores køkken arbejder Rosa og Dilek fra tidlig morgen med at lave mad til alle Trygges børn og ansatte.

Trygge har hovedkøkken på Giraffen på Amager, hvor al maden bliver lavet. Sammen laver Rosa og Dilek den skønneste mad til alle børn i Trygges Institutioner.

I Trygges produktionskøkken har vi fokus på indkøb af klimavenlige varer. Ligesom vi har fokus på at lave varierende menuplaner med de varer der er i sæson.

Det er vigtig for os at der er variation hen over ugens menu, dvs. at vi har en grøddag, suppedag, køddag, smør-selv dag, fiskedag og en vegetardag.

Maden ser appetitlig ud og rummer forskellige elementer, blødt, sprødt, surt og sødt, så børnene får mod på og lyst til at smage maden.

Følg meget gerne køkkenet på instagram profilen:
denmadvispiser.trygge

Pædagogikken i måltidet

Frokosten nyder vi sammen, og vi finder det vigtigt, at børnene får stimuleret deres sanser under måltidet. Vi spiser derfor også krydret mad i Giraffen. Børnene spiser selv, og dem der har behov for hjælp og støtte får selvfølgelig det, men det er vigtigt, at vi som personale og I som forældre støtter børnene i at forsøge at spise selv. Vi skærer naturligvis maden ud i små bidder til de mindste.

Personalet sørger for, at alle børn får spist i løbet af dagen, da nogle måske har trængt til en lur før maden og spiser først senere. Vi vil dog tilstræbe, at måltidet er en fælles oplevelse. Det at spise sammen allesammen er en rigtig god social læring, som vi gerne vil støtte.

Vi drikker typisk mælk om eftermiddagen og vand til frokost og morgensamling.

 

Sukkerpolitik

Vores politik for både vuggestue og børnehave er, at begivenheder fejres ved at sætte begivenheden i centrum, og dette ofte kan gøres uden brug af sukker.

I vuggestuen serverer vi ikke sukkerholdige produkter såsom kage, slik og is for børnene. Forældre skal også undlade slik, kage og lign., hvis der skal deles ud på fødselsdage. Her fungerer frugt, boller, frugtstænger og lign. bedre.

I børnehaven kan sukkerholdige produkter uddeles af børnene, men kun til fødselsdage. Vi opfordrer dog til at holde sukkerholdige produkter på et minimum.

Årskalender

Download Giraffens årskalender 2022

Download læreplanen ved at trykke på linket ovenfor.

Læreplaner

Download Giraffens læreplan 2020-2022

Download læreplanen ved at trykke på linket ovenfor.

Tilsynsrapporter

 Download Giraffens tilsynsrapport 2021

Download Dragens tilsynsrapport 2022

Download tilsynsrapporterne ved at trykke på deres links ovenfor.